tiistai 11. syyskuuta 2012

Moottorin purkaminen

Sylinteriryhmä valmistetaan valamalla valuraudasta. Lohko missä männät liikkuvat.
Sylinteri on putki missä mäntä liikkuu.
Venttiilin tarkoitus on imeä ilmaa ja bensaa ja poistaa pakokaasut sylinteristä.
Venttiili-istukka tiivistää venttiilin sylinterikanteen
Kampiakseli muuttaa ylösalaisen liikkeen pyöriväksi.
Männäntappi pitää kiertokangen kiinni männässä.
Venttiilin painekupin tarkoitus on säätää venttiilinväli.
Sylinteri hoonataan jotta öljy tarttuisi sylinteri sisäpintaan paremmin.
Nokka-akselin tarkoitus on aukoa venttiilejä
Öljypumppu pumppaa öljyn koneen joka paikkaan.
Venttiilin lukkokiila lukitsee venttiilin pakoilleen
Öljysuodattimen jalka ohjaa öljyt letkuja pitkin moottoriin.
Vauhtipyörä varastoi liike-energiaa moottorin pyöriessä.
Männän rakenne koostuu liekkireunasta, männänpäästä, männän renkaiden alue, männänhelmasta, männäntapin reijistä. Männän tehtävä on puristaa ilma-polttoaine seos sylinterissä.  Kiertokangen tehtävä on pyörittää mäntää sylinterissä kampiakselin avulla.
Kampiakselin laakerin tehtävä on taata kampiakselien vapaa pyöriminen
Venttiilin jousi palauttaa venttiilin yläasentoon
Männänrenkaat tiivistää männän sylinteriin.








Kaarimikron kalibrointi.
















Nelitahtisen ottomoottorin toimintaperiaate:
1. Imutahdissa mäntä siirtyy yläkuolokohdasta alakuolokohtaan. Kun mäntä liikkuu alas samalla imuventtiili aukeaa ja ilma-/polttoaineseos imeytyy sisään.
2. Puristustahdissa mäntä liikkuu alakuolokohdasta yläkuolokohtaan. Puristustahdissa molemmat venttiilit ovat kiinni eli männän noustessa ylös polttoaineseos puristuu kasaan. 
3. Työtahdissa molemmat venttiilit ovat kiinni. Puristettu polttoaineseos sytytetään kipinällä. Palamislämpö nostaa sylinterin painetta ja liikuttaa mäntää alaspäin. 
4. Poistotahdissa pakoventtiili aukeaa jo ennen alakuolokohtaan. Pakotahdissa mäntä liikkuu alakuolokohdasta yläkuolokohtaan . Mäntä painaa painaa pakokaasut ulos pakoventtiilin läpi. Neljäntahdin aikana jossain kohtaa kaikki venttiliit ovat samaan aikaan auki tätä kutsutaan venttiilien limitykseksi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti