Korjaamo suorittaa työn ammattitaitoisesti ja tarkasti
noudattaen valmistajan kyseistä automallia varten laatimia Suomen
olosuhteisiin tarkoitettuja huolto- ja korjausohjeita. Korjaamo hankkiii työssä kaytettävät varaosat ja tarvikkeet. Varaosien täytyy olla alkuperäisiä tai laadulta vastaavia. Korjaamon voi kieltäytyä käyttämästä asiaakkaan omia varaosia jos ne näyttävät olevan viallisia tai korjaustarkoitukseen soveltumattomia. Korjaamo pyrkii
asiakkaalle edullisiin ratkaisuihin. Jollei korjausta voida tehdä, vikaa
poistaa tai jos havaitaan, että korjaus olisi työn kohteen käyttöarvo
huomioon ottaen asiakkaan kannalta taloudellisesti tai teknisesti
epäedullinen, asiasta ilmoitetaan asiakkaalle mahdollisimman pian ennen
korjaustyön aloittamista tai jatkamista.
Työtilaus:
Työtilaus tehdään kirjallisesti ja työtilauksesta annetaan yksi kappale asiakkaalle ja allekirjoitettu versio jää korjaamolle. Asiakkaan pitää työmääräystä tehdessään ilmoittaa tiedossaan olevat korjaukseen vaikuttavat seikat kuten esim. työn kohteen mahdolliset aikaisemmat korjaukset. Jos työmääräystä muutetaan tai täydennetään työmääräyksen tekemisen jälkeen asiakkaan pyynnöstä, sovitut muutokset merkitään korjaamon työtilaukseen ja niistä lähetetään sovittaessa vahvistus asiakkaalle. Asiakas voi peruuttaa työtilauksen ennen työn aloittamista/valmistumista. Korjaamo voi velottaa asiakasta kaikesta tehdystä työstä ennen peruuttamista. Korjaamon perimä hinta ei saa ylittää tilatun korjauksen hintaa.
Vastuu autoverosta:
Hintatiedot:
Korjaamon hinnoitteluperusteet ovat nähtävillä korjaamon asiakastiloissa hintamerkintäasetuksen. Ilmoitettu hinta-arvio voi olla enimmäishinta tai kiinteä hinta. Ellei muuta sovita, annettu hintatieto koskee koko korjaustyötä siinä käytettyine varaosineen ja tarvikkeineen. Asiakkaalle ilmoitettu työn hinta-arvio ei saa ylittyä yli 15 prosentilla lopullisesta hinnasta. Hinta-arvio on voimassa yhden kuukauden. Hinta-arvio ei sido korjaamoa, jos työnkohdetta tutkiessa ilmenee tarvetta korjaustoimiin, joita ei työn vastaanottamisen yhteydessä tehdyssä normaalissa tarkastuksessa ole voitu ennakoida. Uudesta hinta-arviosta on aina ilmoitettava asiakkaalle. Jos korjaustyölle on sovittu kattava enimmäishinta, enimmäishintaa ei saa koskaan ylittää. Korjaamo ei saa ylittää kiinteää hintaa ilman asiakkaan lupaa. Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista, tarvikkeista ja alihankintatöistä sekä muista työtilaukseen liittyvistä tarpeellisista toimista.
Lisätyöt:
Jos työtä tehdessä ilmenee tarvetta tehdä työmääräykseen kuulumattomia lisätöitä, niistä on ilmoitteva asiakkaalle. Kun lupaa tiedustellaan asiakkaalle pitää ilmoittaa aiheuttaako lisätöiden lykkääminen vaaraa asiakkaan terveydelle tai omaisuudelle. Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä kohtuullisessa ajassa, korjaamo saa tehdä vain vähäisiä ja tarpeellisia työtilaukseen kuulumattomia lisätöitä, joiden tekeminen on tarkoituksenmukaista yhdessä tilattujen töiden kanssa. Tällaisten lisätöiden kustannukset saavat olla enintään 100 euroa.
Maksuehdot:
Lasku maksetaan käteisellä työn luovutuksen yhteydessä. Korjaamo perii viivästyskorkoa erääntyneestä ja myöhästyneestä maksusta. Korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta työtä asiakkaalle, ellei korjauslaskua makseta luovutuksen yhteydessä. Korjaamo voi luovuttaa työn kohteen asiakkaalle vakuutta vastaan. Asiakkaalla on oikeus pidättäytyä maksamasta virheellisesti suoritettua korjausta, kunnes virhe on korjaamon toimesta tai kustannuksella poistettu.
Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset:
Vakuutusyhtiön laskuun tehtävissä korjauksissa työtilaus laaditaan korjaamon ja asiakkaan välillä. Ajoneuvoon tehdään vahinkotarkastus vaurioiden ja korjaustavan määrittämiseksi. Saatuaan laskutusluvan vakuutusyhtiöltä korjaamo laskuttaa korjauskustannukset asiakkaan sijasta suoraan vakuutusyhtiöltä.
Työn valmistuminen:
Työ on tehtävä sovitussa ajassa. Jos työtä ei saada
valmiiksi sovitussa ajassa, korjaamon tehtävä on ilmoittaa lisäajan tarpeesta. Asiakkaan on anettava
kohtuullinen lisäaika korjaamolle. Kuluttaja-asiakkaan oikeus purkaa sopimus
korjaamon viivästyksen johdosta määräytyy kuluttajansuojalain 8 luvun 9 §:n
mukaisesti
Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen:
Työ luovutetaan/vastaanotetaan korjaamon aukioloaikoina.
Aukioloajan ulkopuolella tehdyt luovutukset tehdään asiakkaan vastuulla.
Korjaamon kuuluu huolehtia siitä että työn kohdetta säilytetään huolellisesti.
Korjaamo ei vastaa ajoneuvoon jätetyistä tavaroista. Korjaamon säilytysvastuu
lakkaa 4 päivän päästä siitä kun korjaamo on ilmoittanu asiakkaalle työn
valmistumisesta.
Virheilmoitus ja virheen korjaaminen:
Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen. Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Asiakkaan pitää ilmoittaa korjaamolle havaitsemastaan virheestä ja vaatia virheen oikaisua kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen. Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa virheestä viipymättä tarjoutuu tekemään sen.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti