maanantai 20. elokuuta 2012

Harjoitustyö: Jarrut

Jarrunestesäiliö: Jarrunestesäiliöstä jarruneste siirtyy jarrupääsylinteriin. 
Jarruletku: Hydraulinen paine välitetään jarruletkuja pitkin jarruihin. 
Jarruletkua menee vain pieni pätkä jarrusatulalta auton koriin
 Jarruputki: Hydraulinen paine välitetään jarruputkia pitkin jarruihin



Jarrusatulan sisällä on jarrumäntä ja se tuottaa jarrupalojen liikkeen.
Jarrusylinteri siirtää jarrutuksessa tulevan voiman jarrukenkiin
jolloin jarrukengät painuu jarrurumpua vasten.



 Jarrupääsylinteri muuttaa voiman paineeksi järjestelmässä
Jarrupalat on jarrulevyn molemmin puolin kun jarrupoljinta
 painaa jarrupalat painautuvat jarrulevyä vasten jolloin vauhti hidastuu.

ABS-järjestelmä estää jarruja lukkiutumasta kovassa
 jarrutuksessa. Lukkiutumisen estäminen säilyttää hyvin ohjattavuuden.
Jarrutehostimen tarkoitus on vähentää tarvittavaa poljinvoimaa.
 Jarrutehostimet ovat yleensä alipainetoimisia.
Moottorissa syntynyt alipaine siirtyy tehostimen
 alipaineletkua pitkin tehostimeen ja jarrupääsylinteriin.



Pyörännopeusanturilla seurataan pyörän pyörimisnopeutta.
 Anturi lähettää nopeustiedot jarrujärjestelmän  ohjausmodulille




Jarrukengän tehtävä on painautua jarrurummun sisäpintaan jolloin vauhti hidastuu.
Jarrukenkä on rumpujarrun osa.  


Jarrulevy puristuu kahden jarrupalan väliin .  
Jarruttaessa jarrulevyssä liike-energia muuttuu lämmöksi.
Kun seisontajarru vipua vedetään vaijerit kiristyvät tasaisesti ja takapyörille välittyy sama paine. Vipua vedettäessä epäkeskonokka painaa jarrukenkiä ulospäin jarrurumpua vasten.
Vaijeri on kytketty seisontajarrun tasaimeen



Jarrunesteiden erot (DOT 3-4 ja 5.1):
DOT 3-4-ja5.1 jarrunesteet: DOT 3 ja DOT4  ei ole muuta eroa kuin toisella on korkeampi kiehumispiste, mutta niitä voi kuitenkin sekoittaa keskenään. Jarruneste pitää vaihtaa jos siihen on imeytynyt liikaa ja kiehumispiste on silloin alhainen. Silloin jarrunesteeseen syntyy helposti ilmakuplia ja silloin jarruneste painuu vain kasaan ja jarruttaminen on vaikeampaa. 















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti