maanantai 19. marraskuuta 2012

Rengastyö

 
Työ alkoi poistamalla venttiilin sielun että ilmat pääsee pois

 
Renkaan painaminen pois paikaltaan, jotta saamme renkaan irti vanteelta.
 
Rengas irroitetaan vanteelta siihen tehdylllä renkaan irroitus laitteella.

Renkaan toinen sisäreuna on irronnut
Renkaan toista sisäreunaa on aloitettu irroittamaan.

Rengas on poistettu vanteelta.
Renkaan takaisin asennusta helpoittamaan laitetaan renkaan sisäreunille renkaan asennustahnaa.

Renkaan toista sisäreunaa on aloitettu painamaan takaisin vanteelle.

Renkáan toinen puoli täytyy tietysti myös pistää vanteelle.
Rengas on vanteella
 
Vanhat rengaspainot poisetaan
Rengas kiinnitetään tasapainoitus koneeseen

Vanne koko mitataan siihen tehdyllä laitteella.




Vanne mitataan molemmin puolin
Tasapainoitus kone pyörittää vannetta, jotta se saadaan tsapainoitettua

Monitori näyttää mitkä painot täytyy vanteeseen asentaa.

Tasapainoitus kone tarkastaa onko rengas tasapainossa
Monitori ilmoittaa, kun kaikki on ok.

Jos kumi on puhjennut se voidaan paikata ns.tattipaikalla, joka liimataan renkaaseen.

Tatti vedetään reijästä läpi jolloinka se tukki reijän. Tämä vaihtoehto on huomattavasti parempi kuin ns.tahmapaikkaus menetelmä.

Tietoa rengasmerkinnöistä ja kulutuspinnoista

Renkaan sivussa olevista merkinnöistä ajoneuvon käyttäjä saa selville renkaan tietoja, esimerkiksi renkaan koon, pyörimissuunnan, rengastyypin yms. Näitä on hyvä osata lukea, sillä uutta rengasta ostaessa täytyy tietää minkä kokoista ja minkä laista rengasta on ostamassa, jotta kaikki renkaat olisivat saman kokoiset ja samanlaiset. Merkintöjen perusteella saa etsittyä myös millainen rengaspaine renkaassa pitää olla.

Renkaan kulutuspinta kannattaa tarkistaa tietyin välein, sillä katsastuksessa katsastus voidaan hylätä liian pienen kulutuspinnan urasyvyyden takia. Kesärenkaissa vähimmäissyvyys on 1,6mm mutta olisi suositeltavaa olla syvemmät. Liian pieni ura mahdollistaa suuremman vaaran menettää auton hallinta huonommalla kelillä. Talvirenkaissa urasyvyys saa olla minimissään 3mm. Talvirenkaissa nastoja täytyy olla jokaisessa renkaassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti